یکشنبه ۲۹ دی ۱۳۸۷ - ۱۷:۴۹
۰ نفر

حسین امیرعبداللهیان* تهاجم رژیم صهیونیستی به نوار غزه در مقطع کنونی نشانگر چند مولفه است:

 اولا رژیم تل‌آویو می‌خواهد در آخرین روزهای دوران ریاست‌جمهوری جورج بوش؛ وضعیت جدیدی را در منطقه در برابر باراک اوباما رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا تحمیل کند.

ثانیا این تهاجم نشان داد موشک‌های اندکی که حماس در دفاع از خود پرتاب می‌کند یک تهدید واقعی بوده که با عکس‌العمل وحشیانه تل‌آویو مواجه شد.

ثالثا می‌خواهد خود را به‌عنوان یک قدرت منطقه‌ای معرفی کند که سیاست‌های آمریکا در منطقه را مدیریت می‌کند. اما رژیم غاصب  اسرائیل و حامیانش باید بدانند که این تهاجم نه تنها حماس را از بین نخواهد برد، بلکه به قدرت آن خواهد افزود و منجر به بروز فضایی جدید و همچنین جنبش‌های مقاومت فزاینده‌ای جهت انتقام‌گیری از شهدای خود که در اثر این حملات به شهادت رسیده اند، خواهد شد.

بنابراین اسرائیل با جنایات اخیر خود در غزه مرتکب حماقت و بدرفتاری‌های زیادی شده که باعث شده است در مجموع شرایط به نفع این رژیم نباشد. رژیم صهیونیستی شاید بتواند توان نظامی‌حماس را (برای مدتی) تضعیف کند، ولی نمی‌تواند مقاومت حماس را حذف کند.

بدون تردید شرایط مقاومت در غزه دشوار است کما اینکه نوار غزه از چند ماه قبل از حمله در محاصره کامل قرار داشت، ولی نباید فراموش کنیم که جنبش‌های مقاومت، تاریخی طولانی در مبارزه علیه رژیم صهیونیستی دارند. برد موشک‌های حماس در حال حاضر به 20کیلومتری نزدیکی تل آویو می‌رسد.

حماس با درایت و تعقل حرکت می‌کند. ونیز نباید فراموش کنیم که کشورها دارای امکانات دفاعی محدود و مشخصی هستند، اما امکانات نیروهای مقاومت نامشخص و نامعلوم است.

امروز اسرائیلی‌ها در وضعیت بدی قرار دارند؛ به‌ویژه اینکه آمریکا در مرحله‌گذار و انتقال قدرت به رئیس‌جمهوری جدید است و قادر به مدیریت این اوضاع نیست.

مقاومت 33روزه لبنان ثابت کرد که اسرائیل یک قدرت شکست‌ناپذیر نیست و جنبش مقاومت در فلسطین پویاست و توان شکل‌گیری مجدد و بازسازی خود را دارد و از گذشته فعال‌تر و پویاتر است.

تحولات مفهومی ‌و میدانی جدید جهانی اثبات می‌کند که بازیگران جدیدی وارد عرصه شده‌اند. امروز در مواردی تنها یک گروه قادر است بیشتر از ده‌ها کشور تاثیر‌گذار باشد؛

همانند حرکت حزب‌الله در لبنان و حماس در فلسطین. از این‌رو باید به نقش این بازیگرها توجه کنیم، ولی در سایه این شرایط باید بعضی از طرف‌ها نسبت به فاجعه نوار غزه به مسئولیت خود عمل کنند و همه باید نهایت تلاش خود را به‌کار گیرند و مهر سکوت را بشکنند.

امروز جنبش حماس یک واقعیت عینی است که به رسمیت شناخته می‌شود. مقاومت فلسطین حتی قبل از پیروزی انقلاب اسلامی‌ایران وجود داشته و دارد. به همین دلیل طرح این موضوع که حماس به نمایندگی از طرف ایران می‌جنگد به‌طور قاطع نظریه‌ای باطل و صرفا رسانه‌ای تبلیغاتی است.

این نخستین‌بار نیست که جنبش‌های جهادی و مقاومت را متهم می‌کنند که از طرف ایران می‌جنگند. قبلا نیز در جنگ 33روزه رژیم صهیونیستی علیه حزب‌الله در سال2006 گفته می‌شد که حزب‌الله از طرف ایران می‌جنگد. البته جمهوری اسلامی‌ایران افتخار می‌کند که از حماس و حزب‌الله حمایت می‌کند.

تاریخ بشریت ثابت کرده است که مقاومت و حق همواره پیروز است. وجدان‌های آگاه بشری باید خواستار توقف فوری جنایت علیه بشریت در غزه شوند و همانند یوگسلاوی با تشکیل دادگاه ویژه ،جنایتکاران رژیم صهیونیستی را محاکمه کنند.

* سفیر ایران در بحرین

کد خبر 73302

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز